FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Informacje związane z Funduszami Unijnymi dla Śląska (FE SL 2021-2027) znajdziesz na funduszeue.scp-slask.pl

Działanie 1.2 - konkurs nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-023/19


  1. Jak należy rozumieć usługę doradczą w zakresie innowacji - w opisie widnieje informacja, że usługą taką może być szkolenie.

Usługa doradcza w zakresie innowacji rozumiana jest jako usługa polegająca na doradztwie, pomocy i szkoleniu prowadzona przez podmiot zewnętrzny mająca na celu rozwój przedsiębiorstwa przez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego lub nietechnologicznego w szczególności poprzez ocenę potrzeb technologicznych danego przedsiębiorstwa, promocji tejże technologii i innych rozwiązań, które planuje wdrożyć przedsiębiorstwo, a także innych działań w których następuje transfer wiedzy.

Szkolenie w tym przypadku nie jest rozumiane sensu stricto jako szkolenie podnoszące wiedzę i kompetencje pracownika w celu wdrożenia u siebie jakiegoś rozwiązania. W ramach przedmiotowego konkursu szkolenie stanowi usługę doradczą, która ma pomóc w weryfikacji czy wprowadzenie danego rozwiązania w firmie jest zasadne z perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa i potrzeb rynkowych w tym celu Wnioskodawca może w ramach usługi doradczej przeprowadzić szkolenie w zakresie transferu wiedzy dzięki któremu Wnioskodawca osiągnie przewagę konkurencyjną i znajdzie skuteczne rozwiązania dla wdrożenia nowego procesu technologicznego lub nietechnologicznego.

 

  1. Czy zakup szkolenia w obszaru kompetencji brakujących do wytwarzania innowacyjnego produktu może być przedmiotem takiego dofinansowania? Czy w przypadku kilku usług doradczych w jednym wniosku, odrzucenie/niezakwalifikowanie się jednej z usług, powoduje odrzucenie całego wniosku?

W przedmiotowym konkursie Wnioskodawca ma możliwość zawnioskowania maksymalnie o 5 usług doradczych w zakresie innowacji lub maksymalnie 5 usług doradczych w zakresie innowacji wraz z towarzyszącymi im usługami wsparcia innowacji. Wobec powyższego Wnioskodawca we wniosku wskazuje dla każdej usługi doradczej oddzielne zadanie (maksymalnie 5 zadań), każde zadanie jest równoznaczne z jedną kwotą ryczałtową oraz jednym wskaźnikiem.

1 usługa = 1 zadanie (pkt. C.2.1 wniosku) = 1 kwota ryczałtowa (pkt. C.2.2 wniosku) = 1 wskaźnik „Liczba pozyskanych/zakupionych proinnowacyjnych usług” (pkt C.2.2).

W przypadku gdy jedna z usług zostanie uznana za niekwalifikowalną - Wnioskodawca nie zrealizuje w pełni wskaźnika produktu „Liczba pozyskanych/zakupionych proinnowacyjnych usług” objętego daną kwotą ryczałtową wówczas wydatek taki/kwota ryczałtowa uznana jest za niekwalifikowalną, Wnioskodawca jest zobligowany do przeniesienia wydatku/zadania do kosztów niekwalifikowalnych. Taka czynność nie skutkuje odrzuceniem wniosku.

 

  1. Czy siedziba przedsiębiorstwa aplikującego o dofinansowanie projektu musi być zarejestrowana na terenie województwa śląskiego przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie? Czy jest możliwe aplikowanie przez przedsiębiorstwo zarejestrowane poza województwem śląskim o dofinansowanie projektu zlokalizowanego na terenie województwa śląskiego (prawo do nieruchomości/lokalu potwierdzone umową najmu) bez zarejestrowanego oddziału w tym miejscu, jeśli Wnioskodawca zadeklaruje, że zarejestruje oddział w tym miejscu po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie?

W przypadku typu trzeciego, tj. Zakup usług proinnowacyjnych przez MŚP jako miejsce realizacji projektu uznaje się miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo, w ramach której będą wykorzystywane efekty zrealizowanej usługi. Miejsce prowadzenia działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o usługę proinnowacyjną musi znajdować się na terenie województwa śląskiego. Wskazanie lokalizacji zakładu otrzymującego pomoc poza terenem województwa śląskiego skutkować będzie niespełnieniem kryterium formalnego 0/1. W takiej sytuacji projekt zostanie oceniony negatywnie bez możliwości jego poprawy.

Ponadto, w celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi województwa śląskiego, Wnioskodawca musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie województwa śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. W związku powyższym Wnioskodawca z poza województwa może ubiegać się o dofinansowanie przy zachowaniu warunków określonych w dokumentacji konkursowej (w tym między innymi wpis do KRS/CEIDG), a założenie oddziału powinno nastąpić najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Reasumując, na etapie aplikowania we wniosku należy obligatoryjnie podać miejsce realizacji projektu na terenie województwa śląskiego, natomiast w dokumencie rejestrowym musi ono być zawarte najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

 

  1. Czy odnośnie projektu 1.2. Zakup usługi proinnowacyjnej podatek VAT jest również wliczony jako dotacja?

Kwota dotacji zawsze obliczana jest od kwoty netto. Podatek VAT jest w każdym przypadku kosztem niekwalifikowalnym, a więc nie podlega refundacji.

 

  1. Z uwagi na rozpoczęcie nawiązania współpracy z dość dużą firmą, proszę o informację co dokładnie ma zawierać ten raport, protokół. Firma, z którą zamierzam wejść we współpracę chciałaby wiedzieć, czy jest w ogóle w stanie taki raport wystawić. Proszę o przesłanie przykładowego dokumentu, bądź konkretnej informacji co dokładnie ma zawierać taki raport.

Zgodnie z zapisami kwalifikowalności wydatków, które stanowią załącznik nr 1 do umowy o dofinansowanie wykonanie usługi doradczej musi zostać potwierdzone raportem z przeprowadzonego doradztwa - efekt usługi doradczej musi mieć charakter dokumentu.

Dokument potwierdzający realizację usługi doradczej powinien być sporządzony przez wykonawcę usługi (podmiot zewnętrzny) i w zależności od rodzaju i charakteru usługi powinien zawierać:
- zakres i wynik zrealizowanej usługi,
- analizę zasadności wdrożenia konkretnego rozwiązania, ocenę używanych przez przedsiębiorcę technologii/rozwiązań (odniesienie do najlepszych praktyk rynkowych);
- ujawnienie wszystkich szans (możliwości działania) i zagrożeń związanych z danym rozwiązaniem oraz ocenę konkurencyjności własnych zasobów i dotychczasowej pozycji rynkowej przedsiębiorstwa, informacje nt. sposobu zarządzania, wyników i możliwości finansowych rozwiązania.

Proszę pamiętać, iż raport powinien zawierać w sobie zarówno informacje o usłudze doradczej w zakresie innowacji jak i usłudze doradczej w zakresie innowacji wraz z towarzyszącymi usługami wsparcia innowacji jeżeli takich dotyczy.

Jednocześnie informuje, iż dokumentacja konkursowa nie zawiera wzoru raportu.

 

  1. Jak wynika z instrukcji wypełniania wniosku, w punkcie I.1.b Efektywność projektu, należy ująć dane dot. przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów z uwzględnieniem zrealizowania inwestycji i bez zrealizowania inwestycji. O jakiej inwestycji w tym przypadku mowa?

W związku z tym, iż projekt nie ma charakteru inwestycyjnego, a jedynie doradczy w ww. punkcie należy wykazać efekty ilościowe i jakościowe związane z realizacją projektu w odniesieniu do kluczowej działalność Wnioskodawcy i planowaną do wdrożenia w przyszłości innowacją. Wnioskodawcy w sekcji I wniosku pokazuje plany  poprzez zaprognozowanie wielkości sprzedaży, planowane do uzyskania przychody oraz koszty z uwzględnieniem i bez uwzględnienia usług wykonanych w ramach przedmiotowego projektu. Planowana do przeprowadzenia usługa doradcza powinna wskazać w jaki sposób wiedzę, którą Wnioskodawca posiada najlepiej wprowadzić w działalności, by cel jakim jest np.: wdrożenie nowego procesu technologicznego lub nie technologicznego,  był osiągnięty z uwzględnieniem i bez uwzględnienia usługi doradczej, której dotyczy wniosek.

 

  1. Dane należy przedstawić za rok złożenia wniosku, cały okres realizacji projektu oraz 3 lata po jego zakończeniu, czyli w tym przypadku dane za okres: 2019-2023. Jak wynika z opisu kryterium oceny projektów, weryfikowane będzie czy planowane efekty (m.in. finansowe) są proporcjonalne w stosunku do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich, know-how itp. Jaki zwrot należy wykazać w analizie finansowej w niniejszym przykładzie? Co jeśli w ciągu trzech lat od zakończenia realizacji projektu Firma nie będzie w stanie osiągnąć proporcjonalnych przychodów do nakładów finansowych, w związku z wdrożeniem na rynek innowacyjnych produktów?

W przypadku III typu projektu prowadzone usługi nie są objęte okresem trwałości, Wnioskodawca jest  zobowiązany do wskazania w tabeli okresu n+0 oraz n+1 czyli rok złożenia wniosku oraz okres realizacji projektu pamiętając, iż w przedmiotowym konkursie obowiązuje zasadna n+1 (realizacja projektu w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy o dofinansowanie). Jeżeli Wnioskodawca chciałby przedstawić bardziej szczegółowe prognozy może wskazać dane za kolejne lata po zakończeniu realizacji projektu (w tym zakresie nie ma ograniczeń).
Wnioskodawca zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosku w analizie finansowej powinien przedstawić założenia, ewentualne wyniki z przeprowadzonych analiz dotyczące prognozowanych kosztów operacyjnych i finansowych, odnieść się do formy opodatkowania, oprocentowania ewentualnych kredytów, uwzględnić koszty stałe, można odnieść się do ewentualnych wniosków o płatność pośrednią jeżeli takie Wnioskodawca przewiduje w projekcie, wskazać organ podatkowy itp.:
Proszę pamiętać, iż ten rodzaj konkursu nie jest konkursem inwestycyjnym. Natomiast zapisy instrukcji wypełniania wniosku oraz kryteriów wyboru są tożsame dla całego konkursu z działania 1.2 z lekką zmianą w niektórych zapisach oraz punktach wniosku (ze względu na blokady systemowe).
Weryfikacja prawidłowości realizacji projektu będzie przeprowadzana w siedzibie IP RPO WSL na dokumentach. W przedmiotowym konkursie, co do zasady, projekty nie będą weryfikowane w ramach kontroli w miejscu realizacji projektu. Podkreślić należy jednak, że w przypadkach wystąpienia nieprawidłowości lub podejrzenia jej wystąpienia może zostać podjęta decyzja o przeprowadzeniu wizyty lub kontroli doraźnej w miejscu realizacji projektu lub siedzibie Beneficjenta. Ponadto projekt może być również kontrolowany w miejscu jego realizacji m.in. przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Krajową Administrację Skarbową, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Komisję Europejską lub Najwyższą Izbę Kontroli.

 

  1. Co jeśli Wnioskodawca poniesie wydatek na usługę proinnowacyjną w efekcie której okaże się, że do wdrożenia innowacji w przedsiębiorstwie wymagane są jeszcze inne działania (np. pozyskanie finansowania, uzyskanie odpowiednich zgód) i obecnie wdrożenie innowacji nie jest zalecane i wymaga czasu na przygotowanie wdrożenia?

III typ projektu zakup usług proinnowacyjnych polega na realizacji zadań związanych z m.in. usługami doradczymi w zakresie innowacji rozumianymi jako usługi polegające na doradztwie, pomocy i szkoleniu prowadzone przez podmiot zewnętrzny mające na celu rozwój przedsiębiorstwa przez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego lub nietechnologicznego w szczególności poprzez ocenę potrzeb technologicznych danego przedsiębiorstwa, promocji tejże technologii i innych rozwiązań, które planuje wdrożyć przedsiębiorstwo, a także innych działań w których następuje transfer wiedzy. W ramach przedmiotowego konkursu usługa doradcza ma pomóc Wnioskodawcy w weryfikacji czy wprowadzenie danego rozwiązania w firmie jest zasadne z perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa i potrzeb rynkowych w tym celu Wnioskodawca może w ramach usługi doradczej:  zweryfikować czy dzięki wdrożeniu danej innowacji osiągnie przewagę konkurencyjną, - znaleźć skuteczne rozwiązania dla wdrożenia nowego procesu technologicznego lub nietechnologicznego.
Reasumując przedmiotowy projekt jest swego rodzaju etapem, czymś w rodzaju prac przedwdrożeniowych, które mają na celu wskazanie kierunków oraz rozwiązań, które są najlepsze z punktu widzenia prowadzonej działalności, które Wnioskodawca może wprowadzić w celu rozwoju swojego przedsiębiorstwa i wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań.
Wobec powyższego Wnioskodawca może po zrealizowaniu usług doradczych, posiadając wiedze nt.:  dokumentów/pozwoleń jakie należy pozyskać do wdrożenia i kompleksowego zrealizowania inwestycji,  samodzielnie wdrożyć innowację w późniejszym terminie lub wziąć udziału w konkursie z działania 3.2 Innowacje w MŚP i pozyskać wsparcie na wdrożenie do swojej działalności innowacyjnego rozwiązania.

  1. Czy jeśli firma istnieje 2 lata również kwalifikuje się do konkursu 1.2 - zgodnie z pkt 2 załącznika do wniosku są potrzebne Dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe wraz z potwierdzeniem złożenia/nadania;

W konkursie w ramach działania 1.2  w ramach RPO WSL 2014-2020 mogą ubiegać się firmy już działające, prowadzące działalność gospodarczą. W kwestii formalnej nie ma znaczenia długość prowadzenia działalności jednakże będzie to brane pod uwagę w ocenie merytorycznej podczas analizy doświadczenia (Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy.).
Do konkursu mogą przystąpić Wnioskodawcy posiadający status mikro, małego, średniego przedsiębiorstwa posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ponadto, w celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi województwa śląskiego, Wnioskodawca musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie województwa śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. W związku powyższym Wnioskodawca z poza województwa może ubiegać się o dofinansowanie przy zachowaniu warunków określonych w dokumentacji konkursowej (w tym między innymi wpis do KRS/CEIDG), a założenie oddziału powinno nastąpić najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą krócej niż 3 lata będzie zobowiązany do wskazania danych w punkcie A.6 za lata, w których jest prowadzona działalność – 2 okresy obrachunkowe, natomiast kolumna „w okresie obrachunkowym za drugi rok wstecz od ostatniego okresu obrachunkowego” pozostaje niewypełniona.
Należy także zaznaczyć, że w przypadku działalności prowadzonej przez krótszy okres, fakt ten może mieć wpływ na ocenę merytoryczną wniosku, bowiem brak będzie danych m.in. do przeprowadzenia analizy finansowej przedsiębiorstwa na podstawie danych z lat poprzednich, a więc będzie to wymagało wykazania się posiadanym przez firmę kapitałem pozwalającym na realizację projektu.
Należy zauważyć, że dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty. Pozostałe dokumenty potwierdzające posiadanie środków własnych, niewpisujące się w powyższy katalog, stanowić będą dodatkowy załącznik.

 

  1. Firma może pozyskać środki na usługę doradczą w obszarze biznesowo-księgowym, która umożliwi mu zdobycie wiedzy do przeprowadzenia innowacji procesowej w przedsiębiorstwie oraz przekształcenia spółki do Prostej Spółki Akcyjnej?

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr 01.02.00-IP.01-24-023/19 do wydatków kwalifikowalnych należy zaliczyć między innymi zakup usług doradczych w zakresie innowacji, rozumianych jako doradztwo, pomoc i szkolenia w zakresie transferu wiedzy, nabywania i ochrony wartości niematerialnych i prawnych oraz korzystania z nich, korzystania z norm i regulacji, w których są one osadzone. Zapisy konkursu nie precyzują obszaru, którego mają dotyczyć planowane usługi doradcze, tak więc zakup usługi doradczej w obszarze biznesowo-księgowym może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z pozostałymi zapisami konkursu celem szczegółowym do osiągnięcia poprzez realizację projektów dofinansowanych w ramach konkursu jest nabycie usług proinnowacyjnych, co oznacza szerokie wsparcie w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w firmie, mających na celu rozwój przedsiębiorstwa poprzez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego lub nietechnologicznego, produktu lub usługi, dotyczącej w szczególności: oceny potrzeb technologicznych, promocji technologii i nowych rozwiązań organizacyjnych, wdrażania nowych technologii, innych działań, w których następuje transfer wiedzy lub innowacyjnej technologii. Przy zachowaniu powyższych warunków Wnioskodawca może uzyskać wsparcie na przedmiotowy wydatek.

 

  1. Firma może nabyć usługę szkoleniową dla zatrudnionych pracowników z obsługi technologii IT której wnioskodawca do tej pory nie stosował w przedsiębiorstwie. Cel usługi ma najpierw objąć analizę potrzeb i możliwości wnioskującego. Czyli sprawdzenie obecnego poziomu wiedzy pracowników, opracowanie listy braków w wiedzy oraz listę zaleceń w tym również szkoleniowych dla wybranych pracowników Wnioskującego. Następnie zewnętrzny ekspert przeprowadzi szkolenia według opracowanego raportu wypełniając tym samy zidentyfikowane luki w wiedzy pracowników objętych szkoleniem?

Zakup opisanego szkolenia może być uznany za kwalifikowalny przy zachowaniu między innymi powyższych warunków. Z zapytania nie można wnioskować, iż zostanie spełniony aspekt proinnowacyjności – zgodnie z regulaminem konkursu: Wnioskodawcy będą mogli nabyć usługę doradczą w zakresie innowacji mającą na celu rozwój przedsiębiorstwa poprzez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego lub nietechnologicznego, produktu lub usługi, dotyczącej w szczególności: oceny potrzeb technologicznych, promocji technologii i nowych rozwiązań organizacyjnych, wdrażania nowych technologii, innych działań, w których następuje transfer wiedzy lub innowacyjnej technologii.
Jednocześnie przypominam, iż w ramach oceny merytorycznej projekt będzie oceniany przez ekspertów zewnętrznych między innymi w ramach kryterium: „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków”. W ramach przedmiotowego kryterium eksperci ocenią, czy planowane do poniesienia wydatki są zasadne z punktu widzenia realizacji projektu.

 

  1. Działanie 1.2 typ III dotyczy pozyskania przez MŚP usług doradczych w zakresie innowacji oraz usług wsparcia innowacji np. transfer wiedzy dot. regulacji oraz nabywania i ochrony wartości niematerialnych i prawnych, badanie rynku czy udostępniania powierzchni biurowej. Jak wobec powyższego opisać właściwie zakup usług, gdy w instrukcji wypełniania wniosku widnieje zapis: „B.15. Analiza techniczna – stan projektowany Analiza techniczna ma za zadanie określić zasadność zaproponowanych w projekcie rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z najlepszą praktyką w danej dziedzinie, zgodnych z obowiązującymi normami prawnymi, optymalnych pod względem zaspokojenia popytu ze strony użytkowników, przedstawiających optymalny stosunek jakości do ceny, a także najbardziej odpowiednich spośród rozważanych opcji. Opis rynku docelowego..”

W związku z faktem, że ocenie podlega w przypadku działania 1.2 3 typ projektu: czy projekt poprzez zakup usługi proinnowacyjnej przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstwa przez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego lub nietechnologicznego, produktu lub usługi, dotyczącej w szczególności: oceny potrzeb technologicznych, promocji technologii i nowych rozwiązań organizacyjnych, wdrażania nowych technologii, innych działań, w których następuje transfer wiedzy lub innowacyjnej technologii, Wnioskodawca jest zobligowany do opisania powyższej kwestii w pkt B.15, zgodnie z wymaganiami określonymi w instrukcji wypełniania wniosku

 

  1. Punkt B.20 Powiązanie ze strategiami. Czy powiązanie objętego Wnioskiem projektu z zapisami wybranej strategii ( RSIWŚl, Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Dynamika Polska 2020, Śląsk 2020+, etc) dotyczy usług doradczych w zakresie innowacji oraz usług wsparcia innowacji czy samego projektu docelowego ( np. inwestycyjnego 3.2), który będzie realizowany po przeprowadzeniu tych usług?

Informacje przedstawione w pkt. B.20 powinny dotyczyć zarówno planowanego projektu, tj. zakupu usług proinnowacyjnych, jak i informacje w tych punktach mogą dotyczyć projektu docelowego.

 

  1. Gdzie można odnieść się do powiązań celu projektu z Inteligentnymi Specjalizacjami Województwa oraz Osi Priorytetowych ?

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku powiązania celu projektu z Inteligentnymi Specjalizacjami Województwa oraz Osiami Priorytetowymi, powinny być opisane przede wszystkim w punktach B.8 oraz B.20 Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2013 – 2020.

 

  1. Czy usługa wsparcia innowacji musi być wykonana przez podmiot, któremu zlecono usługę doradczą? Wynikałoby tak z informacji przekazanych na szkoleniu, gdyż wskazano na nim, że rozliczenie wydatków opierać się ma na raporcie sporządzonym przez wykonującego usługę, a w przypadku usług doradczych połączonych z usługami wsparcia innowacji „raport powinien odnosić się również do usługi wsparcia.” Nie będzie to możliwe, gdy jeden podmiot opracowywał będzie recepturę produktu, a drugi – przygotowywał badanie rynku.
    Czy w ogóle w ramach projektu można zlecić np. badanie rynku dla danego produktu, skoro dokumentacja mówi o „udostępnieniu badań rynku”, a zatem udostępnieniu czegoś, co już istnieje, a firma pragnie zlecić przeprowadzenie badania rynku.

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr 01.02.00-IP.01-24-023/19 kosztami kwalifikowalnymi są koszty usług doradczych/usług wsparcia świadczonych przez podmioty zewnętrzne. Usługa doradcza, której towarzyszy usługa wsparcia nie musi być wykonana przez ten sam podmiot. Ponadto należy jednak zwrócić uwagę, że:
- usługi wsparcia muszą być niezbędne do wyświadczenia usługi doradczej,
- usługa wsparcia innowacji może występować wyłącznie jako wspomagająca dla zakupu usług doradczych w zakresie innowacji,
- w przypadku zakupu usług doradczych w zakresie innowacji wraz z towarzyszącymi im usługami wsparcia innowacji, raport powinien odnosić się również do usług wsparcia innowacji.

Opisany wydatek budzi poważne wątpliwości w zakresie jego kwalifikowalności. Jeżeli badanie rynku będzie wpisywało się w usługi doradcze w zakresie innowacji, rozumiane jako doradztwo, pomoc i szkolenia w zakresie transferu wiedzy, nabywania i ochrony wartości niematerialnych i prawnych oraz korzystania z nich, korzystania z norm i regulacji, w których są one osadzone to będzie można je uznać za kwalifikowalne. Przypominam, że to Wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania, iż dany wydatek wpisuje się w koszty kwalifikowalne wraz z podaniem stosownego uzasadnienia. Warto podkreślić, iż jakość usług proinnowacyjnych będzie podlegała weryfikacji na etapie oceny merytorycznej w ramach kryterium: „Jakość wprowadzanej usługi Proinnowacyjnej” przez ekspertów zewnętrznych. Ponadto eksperci ocenią wydatki w ramach „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków” pod kątem tego, czy rzeczywiście są niezbędne do realizacji celów i założeń projektu.

 

  1. Proszę o wyjaśnienie jak w Działaniu 1.2 RPO WSL (Zakup usług proinnowacyjnych) należy rozumieć zapis Instrukcji wypełniania wniosku do punktu B.4:

    „UWAGA! Z listy do wyboru w polu „PKD projektu” należy wybrać kod PKD wskazujący działalność wpisującą się w inteligentne specjalizacje wskazane w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2014-2020: medycynę, energetykę, technologie informacyjne i komunikacyjne, zieloną gospodarkę oraz przemysły wschodzące”.
    W szczególności proszę o podanie, czy istnieje lista kodów PKD przyporządkowanych do poszczególnych specjalizacji i gdzie możemy ją przeczytać.

Kwestia wpisywania się w Regionalną Strategię Innowacji Województwa Śląskiego jest oceniana przez ekspertów zewnętrznych w trakcie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku aplikacyjnego (w tym i podane uzasadnienie). Zgodnie z przyjętym sposobem weryfikacji ocena w tym zakresie nie jest już przeprowadzana tylko w oparciu o kody PKD. W trwającym konkursie zgodnie z przyjętymi kryteriami wyboru projektów, jak wspomniano powyżej, ocena ma być przeprowadzana wyłącznie na etapie oceny merytorycznej przez ekspertów zewnętrznych w oparciu o całość zapisów wniosku aplikacyjnego a nie listy kodów PKD. Odpowiadając na wątpliwość w zakresie wyboru kodów PKD projektu informuję, że Wnioskodawca znając specyfikę (zakres rzeczowy) projektu powinien dokonać wyboru odpowiednich kodów PKD i wpisać je w Pkt. B.4. Proszę pamiętać o tym, że w Pkt. B.20 należy wyjaśnić wpisywanie się projektu  w RIS WSL 2013-2020 poprzez wskazanie, których inteligentnych specjalizacji opisanych w RIS dotyczy projekt (medycyny, energetyki, Technologii Komunikacyjnych i Informacyjnych, zielona gospodarka, przemysły wschodzące; należy również podać znaczenie projektu dla rozwoju inteligentnych specjalizacji).

Pomocnym będzie dokument zamieszczony pod ogłoszeniem o konkursie:  Lista inteligentnych specjalizacji Województwa Śląskiego (aktualny), w którym to zostały omówione inteligentne specjalizacje poprzez opis działalności (kolumna podgrupa technologii/technologie). 

 

  1. W instrukcji wypełniania załącznika 3, znajdującej się w jego treści pojawi się info, że należy podać dane za zamknięte lata obrachunkowe i w przypadku składania wniosku w 2020 roku lata (n-3), (n-2) i (n-1) są latami 2017,2018 i 2019.
    W związku z tym, że mamy dopiero styczeń, rok 2019 w wielu firmach nie jest jeszcze zamknięty i nie ma sprawozdań za 2019 rok. We wskazanej instrukcji pojawia się również info, że jako rok (n)  jeżeli wniosek zostanie złożony w styczniu 2020, wówczas należy wskazać szacunkowe dane za cały rok 2019. Proszę o potwierdzenie czy zatem jako rok (n) i rok (n-1) należy przyjąć te same dane, czyli powtórzyć w obydwu kolumnach szacunkowe dane za rok 2019?

Zgodnie z instrukcją należy wypełnić dane finansowe dla trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku. Zgodnie z wskazaniem  w informacji  zamieszczonej pod załącznikiem  rok (n-3) (n-2) oraz (n-1) to trzy zamknięte lata obrachunkowe poprzedzające rok złożenia wniosku o dofinansowanie (w sytuacji gdy wniosek zostanie złożony w 2019 r. należy podać dane za 2016, 2017 i 2018; w sytuacji gdy wniosek zostanie złożony w 2020 r. należy podać dane za 2017, 2018 i 2019). Jak wskazano w w/w okres n to zakończone kwartały roku bieżącego (od 21 dnia po zakończeniu kwartału), czyli roku, w którym składany jest wniosek:
- jeżeli wniosek zostanie złożony do końca roku 2019, wówczas należy wskazać szacunkowe dane za trzy kwartały roku 2019,
- jeżeli wniosek zostanie złożony w styczniu 2020, wówczas należy wskazać szacunkowe dane za cały rok 2019.
Przyjmując, iż projekt zostanie złożony w 2020 zarówno w okresie n-1 jak również w roku n zasadnym  jest wykazanie danych za 2019 rok, przy czym zaznaczyć należy, iż w sytuacji w której wnioskodawca składa wniosek w styczniu 2020 (w tej sytuacji brak jest danych za zamknięty kwartał) rozważyć można wskazanie wartości 0 w roku n.

 

  1. We wskaźnikach w projekcie 1.2 typ 3 jest wskaźnik: Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne dla przedsiębiorstw (dotacje). Projekt rozliczany jest ryczałtowo. Zakładam, że wskaźnik powinien wynieść tyle ile środki prywatne w projekcie, czyli niedofinansowana część wniosku + wydatki niekwalifikowane (w moim przypadku to vat). Czy uzupełnienie tego wskaźnika zgodnie z instrukcją wniosku spowoduje, że jeżeli cena usługi obniży się przykładowo o 1000zł to Wnioskodawca nie będzie mógł z niej skorzystać, bo wtedy nie zrealizuje tego wskaźnika? Czyli cena usługi z jakiej docelowo wnioskodawca skorzysta musi być nie niższa niż wnioskowana? Na szkoleniu zostało także powiedziane, że przy wyborze usługodawcy nie trzeba stosować np bazy konkurencyjności przy wydatkach pow 50K, bardzo proszę o potwierdzenie, że rzeczywiście nie trzeba w związku z tym, że to projekt ryczałtowy.

W odpowiedzi na zapytanie e-mailowe informuję, iż wskaźnik pn.: „Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne dla przedsiębiorstw (dotacje)” obrazuje zaangażowanie kapitału prywatnego w realizację inwestycji ujętej we wniosku o dofinansowanie. Stanowi on różnicę między kwotą wydatków ogółem a kwotą dotacji. Wypełnienie tego wskaźnika zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie nie spowoduje, że Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z zaplanowanej w projekcie usługi, niezależnie od tego, czy cena tej usługi obniży się o 1000 zł w wyniku zmian cen na rynku. Beneficjent powinien dokonywać zakupu usług po cenach określonych we wniosku o dofinansowanie, jednak w sytuacji gdy cena rynkowa uległa zmianie, oczywistym staje się urealnienie ceny. Warto dodać, iż przy rozliczaniu projektu nie będzie uwzględniana rzeczywista cena wykonania, a zasadność ceny oceniana jest na etapie oceny merytorycznej projektu. Jednocześnie należy pamiętać, że wartość kosztów kwalifikowalnych oraz dofinansowania nie może uleć podwyższeniu. Informuję również, że w ramach naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-023/19 nie trzeba stosować bazy konkurencyjności. Proszę pamiętać o tym, aby koszty były ponoszone z zachowaniem zasad efektywności, racjonalności i sprawiedliwości.

  1. Czy w ramach usługi doradczej tj. usługi w zakresie analizy stanu obecnego procesów organizacyjnych, budowy mapy procesów (W ramach usługi zostanie zidentyfikowany aktualny obraz procesów w organizacji, tak aby ocenić ich efektywność i zgodność ze standardami rynkowymi. Na tej podstawie przeprowadzone zostaną testy efektywności oraz rozpoczęte zostanie szkolenie z myślenia procesowego oraz innowacyjnego w firmie w postaci szkoleń) , można przeprowadzić badania rynkowe (będące usługa wsparcia) w postaci badań marketingowych?
    Badania marketingowe zostaną przeprowadzone wśród firm należących do wyodrębnionych segmentów rynku do których dana firma planuje trafić.  Narzędziem badania będzie przeprowadzenie ankiet, które zmierzą poziom efektywności procesów zachodzących w organizacji.  Oceny działań firmy będą dokonywać klienci firmy jak i jej pracownicy.  Badania przeprowadzone wewnątrz i na zewnątrz organizacji wyraźnie zidentyfikują problemy , braki w pewnych obszarach działania firmy i ukażą wymagania oraz oczekiwania ich aktualnych, jak i przyszłych klientów Przyjęto, że badania marketingowe zostaną przeprowadzone na podstawie ankiety, która będzie przeprowadzona wśród  firm należących do wyodrębnionych i zarekomendowanych  segmentów rynku, do którego firma chciałaby dotrzeć lub utrzymać.
    Ponadto czy w ramach usługi z zakresu doskonalenia procesów poprzez wdrożenie nowych metod organizacyjnych wydatkiem kwalifikowalnym mogą być wydatki związane z:
    - wdrożeniem w organizacji innowacyjnych systemów wspomagających planowanie, harmonogramowanie i nadzorowanie,
    -  wdrożenie w organizacji nowoczesnych systemów sprzedażowych,
    - wdrożenie w organizacji innowacyjnych systemów komunikacji z klientem wewnętrznym oraz zewnętrznym,- wdrożenie w organizacji zasad korzystania z informatycznych usług chmurowych, analiza zagrożeń i korzyści, bezpieczeństwo danych osobowych

 

Jeżeli badanie rynku będzie wpisywało się w usługi doradcze w zakresie innowacji, rozumiane jako doradztwo, pomoc i szkolenia w zakresie transferu wiedzy, nabywania i ochrony wartości niematerialnych i prawnych oraz korzystania z nich, korzystania z norm i regulacji, w których są one osadzone to będzie można je uznać za kwalifikowalne. Ponadto informuję, iż zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr 01.02.00-IP.01-24-023/19 – usługi wsparcia innowacji, rozumiane są jako udostepnienie przestrzeni biurowej, banków danych, zasobów bibliotecznych, badań rynku, laboratoriów, znakowanie, testowanie i certyfikację jakości w celu opracowania bardziej efektywnych produktów, procesów i usług. W związku z powyższym przeprowadzenie określonych badań rynkowych może wpisywać się w katalog „usługi wsparcia innowacji”. Przypominam, że to Wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania, iż dany wydatek wpisuje się w koszty kwalifikowalne wraz z podaniem stosownego uzasadnienia. Warto podkreślić, iż jakość usług proinnowacyjnych będzie podlegała weryfikacji na etapie oceny merytorycznej w ramach kryterium: „Jakość wprowadzanej usługi Proinnowacyjnej” przez ekspertów zewnętrznych. Ponadto eksperci ocenią wydatki w ramach „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków” pod kątem tego, czy rzeczywiście są niezbędne do realizacji celów i założeń projektu.
Jednocześnie informuję, iż usługa z zakresu doskonalenia procesów poprzez wdrożenie nowych metod organizacyjnych:
- wdrożenie w organizacji innowacyjnych systemów wspomagających planowanie, harmonogramowanie i nadzorowanie;
- wdrożenie w organizacji nowoczesnych systemów sprzedażowych;
- wdrożenie w organizacji innowacyjnych systemów komunikacji z klientem wewnętrznym oraz zewnętrznym;
- wdrożenie w organizacji zasad korzystania z informatycznych usług chmurowych, analiza zagrożeń i korzyści, bezpieczeństwo danych osobowych;
może stanowić koszt kwalifikowalny, jeżeli będzie to usługa doradcza w rozumieniu zapisów konkursu (regulamin, kwalifikowalność), czyli Wnioskodawca otrzyma od podmiotu zewnętrznego pomoc, w postaci usługi doradczej – w jaki sposób wdrożyć określone systemy. Należy przypomnieć, iż celem konkursu jest wsparcia działań proinnowacyjnych w przedsiębiorstwach poprzez wsparcie usług doradczych (wraz z towarzyszącymi im usługami wsparcia), czego rezultatem ma być wprowadzona w przedsiębiorstwie innowacja technologiczna albo nietechnologiczna co najmniej w skali przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, że samo wdrożenie w organizacji systemów stanowić będzie rezultat projektu, a nie usługę (doradczą) niezbędną do osiągnięcia zamierzonego wyniku. W związku z powyższym zadania związane z samym wdrożeniem systemów stanowić będą koszty niekwalifikowalne.

Reasumując: Wnioskodawca może uzyskać wsparcie na usługę doradczą, która w efekcie realizacji projektu pozwoli na wdrożenie innowacyjnych w skali przedsiębiorstwa rozwiązań technologicznych lub nietechnologicznych. Wszystkie koszty muszą wpisywać się w katalog wydatków podany we wzorze umowy i być zasadne pod kątem planowanych do wdrożenia innowacji.

 

  1. Mam pytanie odnośnie poziomu dofinansowania w ramach konkursu RPSL.01.02.00-IP.01-24-023/19. Jako firma nie otrzymywaliśmy do tej pory ani pomocy publicznej, ani pomocy de minimis. Dofinansowanie w konkursie można otrzymać na jednym z dwóch poziomów (50% lub 85%). Czy jednak możliwe jest zastosowanie zapisu z pkt 4. art. 28 Rozporządzenia 651/2014 i otrzymanie 100% dofinansowania?
     "W szczególnym przypadku, jakim jest pomoc na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji, intensywność pomocy może zostać zwiększona do 100 % kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem że całkowita kwota pomocy na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia nie przekracza 200 000 EUR na jednostkę w dowolnym trzyletnim okresie."

W odpowiedzi na pytanie informuję, iż warunki przewidują udzielenie wsparcia w maksymalnej wartości 85% kosztów kwalifikowlanych (w sytuacji gdy podstawą jest pomoc de minimis) albo 50% kosztów kwalifikowalnych (w sytuacji gdy podstawą jest Rozporządzenie 651/2014). W ramach konkursu nie ma możliwości uzyskania 100% wsparcia.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś