FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Informacje związane z Funduszami Unijnymi dla Śląska (FE SL 2021-2027) znajdziesz na funduszeue.scp-slask.pl

Działania 3.5.3 - Internacjonalizacja MŚP (nabór RPSL.03.05.03-IP.01-24-019/19)


Pytanie 1. Za jaki okres należy przedstawić dane w pkt I.1.b dla poddziałania 3.5.3 konkurs nr RPLS.03.05.03-IP-24-019/19

Informujemy, iż dane dotyczące przewidywanych do osiągnięcia przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w poszczególnych latach z uwzględnieniem dwóch wariantów: przy zrealizowaniu inwestycji ujętej we wniosku o dofinansowanie i bez zrealizowania inwestycji ujętej we wniosku o dofinansowanie należy wykazać w okresach: rok złożenia wniosku, lata, w których będzie realizowany projekt i 2 lata po zakończeniu realizacji projektu (za okres, w którym to Wnioskodawca powinien zrealizować wskaźnik rezultatu bezpośredniego obrazujący liczbę zawartych kontraktów handlowych).
Np. wniosek złożony w lipcu 2019r. z okresem realizacji projektu sierpień 2019 - lipiec 2021 powinien posiadać dane za lata 2019-2023.

  1. Jaka kondycja spółki uznawana jest za odpowiednią?

Odpowiedź: Badanie kondycji finansowej spółki odbywa się na etapie oceny merytorycznej, w szczególności na podstawie kryterium pn. Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy. W ramach przedmiotowego kryterium eksperci weryfikują: „czy Wnioskodawca posiada potencjał finansowy zapewniający wykonalność projektu. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych, dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu), dodatkowych załączników oraz opisu wniosku o dofinansowanie w tym prognoz finansowych. W ocenie potencjału finansowego Wnioskodawcy brana jest pod uwagę kondycja finansowa Wnioskodawcy, a zatem przedstawienie dokumentów potwierdzających finansowanie projektu nie stanowi wyłącznej przesłanki do pozytywnej oceny potencjału finansowego”. W związku z powyższym na Wnioskodawcy ciąży obowiązek przedstawienia zarówno dokumentacji, jak i stosownego uzasadnienia w opisach wniosku o dofinasowanie, które to pozwolą ekspertowi na ocenę „odpowiedniej kondycji spółki”. W ocenie kondycji w pierwszym rzędzie brane są pod uwagę dane ujęte w dokumentach sprawozdawczych za 3 ostatnie zamknięte okresy obrachunkowe. Następnie w ocenie są uwzględniane dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Należy mieć na względzie, iż wsparcie ma postać refundacji z zaznaczeniem, iż Beneficjent może rozliczać się płatnościami pośrednimi po zrealizowaniu zadania. W ocenie również mogą zostać wzięte inne czynniki przedstawione przez Wnioskodawcę (np. możliwość odzyskania Vat, fakt realizacji w tym samym okresie innych przedsięwzięć/inwestycji).

 

  1. Co w przypadku młodej spółki, która jest na zaplanowanej stracie związanej z inwestycją i relatywnie krótkiej działalności?

Odpowiedź: Na etapie oceny formalnej odbywa się weryfikacja, czy spółka składająca wniosek o dofinansowanie nie znajduje się w trudnej sytuacji finansowej (pozostawanie w trudnej sytuacji eliminuje Wnioskodawcę z możliwości wsparcia). Warunek ten nie dotyczy przedsiębiorstw, które istnieją na rynku krócej niż 3 lata (nie mają zamkniętych trzech okresów obrachunkowych). Proszę mieć jednak na uwadze, że badanie kondycji finansowej spółki odbywa się na etapie oceny merytorycznej, w szczególności na podstawie kryterium pn. Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy. W ramach przedmiotowego kryterium eksperci weryfikują: „czy Wnioskodawca posiada potencjał finansowy zapewniający wykonalność projektu. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych, dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu), dodatkowych załączników oraz opisu wniosku o dofinansowanie w tym prognoz finansowych. W ocenie potencjału finansowego Wnioskodawcy brana jest pod uwagę kondycja finansowa Wnioskodawcy, a zatem przedstawienie dokumentów potwierdzających finansowanie projektu nie stanowi wyłącznej przesłanki do pozytywnej oceny potencjału finansowego”. W ocenie kondycji w pierwszym rzędzie brane są pod uwagę dane ujęte w dokumentach sprawozdawczych za 3 ostatnie zamknięte okresy obrachunkowe. Następnie w ocenie są uwzględniane dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Należy mieć na względzie, iż wsparcie ma postać refundacji z zaznaczeniem, iż Beneficjent może rozliczać się płatnościami pośrednimi po zrealizowaniu zadania. W ocenie również mogą zostać wzięte inne czynniki przedstawione przez Wnioskodawcę (np. możliwość odzyskania Vat, fakt realizacji w tym samym okresie innych przedsięwzięć/inwestycji).

 

  1. Czy jest możliwe zawarcie umowy z przedstawicielem organizatora targów jeśli dopuszcza on tylko taką możliwość?

Odpowiedź: Dopuszczamy możliwość kwalifikowania kosztów  wynajmu powierzchni wystawienniczej od pośrednika jedynie w przypadku, kiedy organizator sam nie wynajmuje  powierzchni, a zleca taką usługę pośrednikowi. W takim przypadku Wnioskodawca jest zmuszony do skorzystania z usług pośrednika, Należy wtedy jednak stosować zasady związane z rozeznaniem rynku lub zasadą konkurencyjności, chyba że organizator targów wyznaczył tylko jednego swojego przedstawiciele na terenie kraju.

 

  1. Jaka jest definicja imprezy targowej?

Odpowiedź: Głównym przedmiotem przedsięwzięcia są targi. Do imprezy targowej nie zaliczają się konferencje.

  1. Czy konferencja z towarzyszącym  wydarzeniem pozwalającym na wystawienie stoiska się kwalifikuje?

Odpowiedź: Jedynie udział w imprezach targowych (gdzie organizator pobiera opłatę rejestracyjną, a Wnioskodawca widnieje w katalogu wystawców itp.) może zostać uznany za możliwy do kwalifikowania w ramach Działania 3.5.3.

 

  1. Czy zasadnym jest stosowanie pełnej procedury rozeznania rynku/zasady konkurencyjności dla zakwaterowania/przelotu?

 

Odpowiedź: Właściwe opisanie przedmiotu zamówienia i oszacowanie jego wartości gwarantuje prawidłowe przygotowanie postępowania. Zgodnie z sekcją 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014–2020 podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień, o których mowa w pkt 8 lit. h. Szacowanie jest dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu. Zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek:
a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie,
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie,
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę.
W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części. Wartość szacunkowa zamówienia jest wartością netto, tj. bez VAT.
W przypadku zamówień realizowanych przez beneficjentów, którzy nie są zamawiającymi w rozumieniu PZP, wartość zamówienia ustala się w odniesieniu do danego projektu.
W przypadku zamówienia, którego przedmiotem jest dostawa usług/towarów tego samego rodzaju, jednak rozłożona w czasie, można:
a) przeprowadzić jedno postępowanie ofertowe, w ramach którego należy wskazać w zapytaniu ofertowym terminy dostaw poszczególnych elementów zamówienia;
b) przeprowadzić kilka rozłożonych w czasie postępowań ofertowych, zachowując tryb postępowania jak dla jednego zamówienia tożsamego rodzajowo.
Jeżeli ze względów organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych zamówienia będą udzielane w częściach w ramach odrębnych postępowań, wartością zamówienia jest suma wartości poszczególnych części zamówienia. W takim przypadku należy udokumentować (np. poprzez notatkę służbową) okoliczności udzielenia zamówienia w częściach, odpowiednio uzasadniając ten fakt.
W przypadku wątpliwości co do uznania poszczególnych wydatków jako odrębne zamówienia należy posiłkować się wydanymi opiniami UZP – w przypadku braku opinii potwierdzającej, iż w danym przypadku nie dochodzi do sztucznego podziału zamówienia, konieczne jest traktowanie poszczególnych wydatków jako jednego zamówienia.
Informujemy jednocześnie, że zgodnie z zapisami załącznika nr 7 do wzoru Umowy o dofinansowanie tj. Kwalifikowalnością wydatków dla naboru nr 03.05.03-IP.01-24-019/19 koszty zakwaterowania/transportu rozliczane będą zgodnie z ww. Wytycznymi (w szczególności mając na względzie rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności).

  1. Jak kwalifikować dzień po targach biorąc pod uwagę, że doba hotelowa trwa do 12 godziny?

Odpowiedź: ŚCP kwalifikować będzie do wsparcia koszt zgodnie z wyznaczoną dobą hotelową, czyli w tym przypadku do godz. 12. Dopuszczalnym jest przedłużenie doby hotelowej do czasu faktycznego opuszczenia hotelu, przy czym pamiętać należy że koszty te stanowić będą wydatek niekwalifikowalny.

 

  1. Co w sytuacji, gdy organizator targów nie pozwala na wynajem powierzchni bezpośrednio ale ma swojego przedstawiciela?

Odpowiedź: Dopuszczamy możliwość kwalifikowania kosztów  wynajmu powierzchni wystawienniczej od pośrednika jedynie w przypadku, kiedy organizator sam nie wynajmuje  powierzchni, a zleca taką usługę pośrednikowi. W takim przypadku Wnioskodawca jest zmuszony do skorzystania z usług pośrednika. Należy wtedy jednak stosować zasady związane z rozeznaniem rynku lub zasadą konkurencyjności, chyba że organizator targów wyznaczył tylko jednego swojego przedstawiciele na terenie kraju.

 

  1. Czy kwalifikowalny jest udział w konferencji (bilety) na targach w których uczestniczymy jako wystawca?

Odpowiedź: Taki koszt nie kwalifikuje się do wsparcia (nie został ujęty w katalogu kosztów kwalifikowalnych).

 

  1. Czy zawarte kontrakty musza wiązać się z wystawionymi fakturami w okresie 2 lat po zakończeniu?

Odpowiedź: W pierwszej kolejności zweryfikowane zostaną zawarte kontrakty handlowe. W sytuacjach wątpliwych Beneficjent zostanie poproszony o dostarczenie faktur. Należy mieć na względzie, iż udzielane wsparcie powinno przynieść Wnioskodawcy pewną efektywność finansową (określoną w pkt I.1b wniosku) i w sytuacji wątpliwości w tym zakresie Beneficjent zostanie wezwany do wyjaśnień oraz złożenia dokumentów potwierdzających założone rezultaty projektów.

 

  1. Czy koszty usług za noclegi na targach (kilka targów) należy przy szacowaniu sumować?

Odpowiedź: Właściwe opisanie przedmiotu zamówienia i oszacowanie jego wartości gwarantuje prawidłowe przygotowanie postępowania. Zgodnie z sekcją 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014–2020 podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień, o których mowa w pkt 8 lit. h. Szacowanie jest dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu. Zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek:
a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie,
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie,
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę.
W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części. Wartość szacunkowa zamówienia jest wartością netto, tj. bez VAT.
W przypadku zamówień realizowanych przez beneficjentów, którzy nie są zamawiającymi w rozumieniu PZP, wartość zamówienia ustala się w odniesieniu do danego projektu.
W przypadku zamówienia, którego przedmiotem jest dostawa usług/towarów tego samego rodzaju, jednak rozłożona w czasie, można:
a) przeprowadzić jedno postępowanie ofertowe, w ramach którego należy wskazać w zapytaniu ofertowym terminy dostaw poszczególnych elementów zamówienia;
b) przeprowadzić kilka rozłożonych w czasie postępowań ofertowych, zachowując tryb postępowania jak dla jednego zamówienia tożsamego rodzajowo.
Jeżeli ze względów organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych zamówienia będą udzielane w częściach w ramach odrębnych postępowań, wartością zamówienia jest suma wartości poszczególnych części zamówienia. W takim przypadku należy udokumentować (np. poprzez notatkę służbową) okoliczności udzielenia zamówienia w częściach, odpowiednio uzasadniając ten fakt.
W przypadku wątpliwości co do uznania poszczególnych wydatków jako odrębne zamówienia należy posiłkować się wydanymi opiniami UZP – w przypadku braku opinii potwierdzającej, iż w danym przypadku nie dochodzi do sztucznego podziału zamówienia, konieczne jest traktowanie poszczególnych wydatków jako jednego zamówienia.
Dla ustalenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z odrębnymi zamówieniami konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku.

 

  1. Jak szacować wartości zamówienia na konkretnych przykładach (noclegi, transport, zabudowa itd.) Proszę uwzględnić to co wnioskodawca założył na etapie aplikowania (np. kupno biletów lotniczych, czy usługi transportowe samodzielnie lub za pośrednictwem firmy zewnętrznej)

Odpowiedź: Właściwe opisanie przedmiotu zamówienia i oszacowanie jego wartości gwarantuje prawidłowe przygotowanie postępowania. Zgodnie z sekcją 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014–2020 podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień, o których mowa w pkt 8 lit. h. Szacowanie jest dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu. Zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek:
a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie,
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie,
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę.
W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części. Wartość szacunkowa zamówienia jest wartością netto, tj. bez VAT.
W przypadku zamówień realizowanych przez beneficjentów, którzy nie są zamawiającymi w rozumieniu PZP, wartość zamówienia ustala się w odniesieniu do danego projektu.
W przypadku zamówienia, którego przedmiotem jest dostawa usług/towarów tego samego rodzaju, jednak rozłożona w czasie, można:
a) przeprowadzić jedno postępowanie ofertowe, w ramach którego należy wskazać w zapytaniu ofertowym terminy dostaw poszczególnych elementów zamówienia;
b) przeprowadzić kilka rozłożonych w czasie postępowań ofertowych, zachowując tryb postępowania jak dla jednego zamówienia tożsamego rodzajowo.
Jeżeli ze względów organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych zamówienia będą udzielane w częściach w ramach odrębnych postępowań, wartością zamówienia jest suma wartości poszczególnych części zamówienia. W takim przypadku należy udokumentować (np. poprzez notatkę służbową) okoliczności udzielenia zamówienia w częściach, odpowiednio uzasadniając ten fakt.
W przypadku wątpliwości co do uznania poszczególnych wydatków jako odrębne zamówienia należy posiłkować się wydanymi opiniami UZP – w przypadku braku opinii potwierdzającej, iż w danym przypadku nie dochodzi do sztucznego podziału zamówienia, konieczne jest traktowanie poszczególnych wydatków jako jednego zamówienia.
W przypadku, kiedy zamawiający zamierzał będzie skorzystać z usług firmy, która zajmuje się kompleksową organizacją wyjazdów na imprezy targowe, wydatki związane z noclegami oraz transportem osób na targi należy potraktować jako jedno zamówienia. Natomiast w przypadku, w którym zamawiający wydatki związane z  noclegami oraz transportem osób na targi realizował będzie samodzielnie właściwym będzie przyjęcia zasady, zgodnie z którą, wydatki na zakup noclegów oraz usług transportu nie są tożsame rodzajowo i funkcjonalnie, w związku z czym, nie stanowią one jednego zamówienia.

 

  1. Co należy rozumieć pod pojęciem producent/usługodawca jeżeli chodzi o promocję produktów/artykułów?

Odpowiedź: Za producenta należy rozumieć przedsiębiorstwo produkujące produkt a za usługodawcę przedsiębiorstwo świadczące usługę. Dystrybutorzy i firmy pośredniczące w sprzedaży nie wpisują się w żadną z tych kategorii.

 

  1. Pytanie do kryterium meryt. 11 „Wpływ projektu na rozwój …”: Jak rozumieć udział jako wystawcy w targach/wystawach ukierunkowanych na rynki zagraniczne w kraju i poza granicami kraju – chodzi o to czy targi krajowe w to się wliczają?

Odpowiedź: Wnioskodawca w ramach projektu ma możliwość wzięcia udziału nie tylko w targach zagranicznych, ale także i w targach organizowanych na terenie kraju, z założeniem, iż targi te muszą mieć charakter międzynarodowy i być ukierunkowane na rynki zagraniczne.

 

  1. Jak potraktować transport na targi i noclegi w szacowaniu wartości zamówienia?

Odpowiedź w pytaniu nr 13.

 

  1. Czy wybór organizatorów targów dokonywany jest w oparciu o zasadę konkurencyjności?

Odpowiedź: Wydatki muszą być zrealizowane zgodnie z zapisami Umowy o dofinansowanie, w tym nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z nabywcą (nie dotyczy wydatków ponoszonych bezpośrednio od organizatora targów/imprezy wystawienniczej oraz wydatków związanych z transportem samochodem prywatnym w celach służbowych).

 

  1. Ile trzeba sprzedać aby osiągnąć wskaźnik podpisanych kontraktów?

Odpowiedź: Wnioskodawca deklaruje efektywność finansową w pkt I.1.b wniosku (planowane przychody). Informacje zawarte w tym punkcie stanowią podstawę do oceny projektu na etapie spełnienia kryteriów merytorycznych wyboru projektów i stanowią założony cel projektu. Tak więc Wnioskodawca powinien zrealizować założone cele.

 

  1. Jak szczegółowo określić we wniosku (strategii) docelowe rynki aby nie zmieniać w trakcie realizacji projektu strategii i wniosku?

Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu:
Strategia/plan działalności międzynarodowej musi zawierać co najmniej następujące elementy:
1. analizę i wskazanie priorytetowego rynku/priorytetowych rynków docelowych działalności eksportowej Wnioskodawcy, pod kątem produktów lub usług, których dotyczy projekt (analiza słabych i mocnych stron),
2. opis wyznaczonych celów,
3. szacowane koszty wdrożenia opracowanej strategii eksportowej,
4. mechanizmy wprowadzenia usługi/produktu podlegającej/podlegającego umiędzynarodowieniu na docelowy rynek zagraniczny.
Strategia/plan działalności międzynarodowej, powinien być spójny, zrozumiały, określać mechanizmy wprowadzenia usługi/produktu podlegającej/podlegającego umiędzynarodowieniu na docelowy rynek zagraniczny, a także powinien być zgodny ze specyfiką silnych stron i przedmiotem działalności przedsiębiorstwa.
Rynki powinny zostać opisane na tyle szczegółowo aby nie wzbudzały wątpliwości eksperta oceniającego projekt na etapie oceny merytorycznej. Należy podać kraj/kraje, na które Wnioskodawca zamierza wprowadzić swój produkt/usługę. Ponadto proszę pamiętać, że obowiązkiem Wnioskodawcy (planującego rozwój na rynki zagraniczne, oraz udział w przedmiotowym Konkursie) jest znajomość kierunku rozwoju swojego przedsiębiorstwa.

 

  1. Jaki kurs należy przyjąć do obliczenia wartości wydatków planowanych do poniesienia w ramach projektu (w przypadku, kiedy nie będą one ponoszone w walucie polskiej)?

Informuję, że wypełniając punkt C.2.2. w formularzu wniosku o dofinansowanie, w przypadku, kiedy wydatki  zaplanowane nie będą ponoszone w walucie polskiej, do ich obliczenia należy przyjąć kurs aktualny na moment aplikowania. Rekomendujemy, aby w polu „Opis, uzasadnienie, specyfikacja i parametry kosztu w danej kategorii” (punkt C.2.2.) wskazać datę oraz kurs, który Wnioskodawca przyjął do obliczenia wartości danego wydatku.

 

21. Czy jeżeli Wnioskodawca planuje kilka imprez targowych w ramach wniosku (np. 4 wyjazdy), to czy może:

- wystawiać więcej niż 1 produkt podczas 1 imprezy targowej;

- wystawiać 1 produkt podczas dwóch imprez targowych, drugi podczas dwóch kolejnych imprez targowych ?

Nie ma formalnych przeciwwskazań do tego, aby wystawiać więcej niż 1 produkt podczas jednej imprezy targowej oraz 1 produkt podczas dwóch imprez, a drugi produkt podczas kolejnych dwóch imprez. Należy jedynie pamiętać, iż logika działań podejmowanych przez Wnioskodawcę musi wynikać z posiadanej strategii/planu internacjonalizacji. Ta kwestia będzie podlegać ocenie na etapie weryfikacji spełnienia kryteriów merytorycznych przez ekspertów. Należy również zawrócić uwagę, iż kryteria odnoszą się m.in. do metodologii podejmowanych działań, a także do efektywności projektu. Zatem zadaniem Wnioskodawcy będzie uzasadnienie przyjętego sposobu podstępowania celem spełnienia kryteriów merytorycznych.

22. Czy można pojechać na targi z produktem, który na moment składania wniosku jest opracowywany w projekcie badawczym 1.2. ? Projekt badawczy będzie zakończony w momencie wyjazdu na targi (Wnioskodawca będzie więc w posiadaniu prototypu).

Jeżeli Wnioskodawca będzie posiadał prototyp lub będzie gotowy do produkcji/świadczenia usług na moment odbywania się imprezy targowej, to można na imprezie wystawić się z takim produktem/usługą. Należy jednakże zwrócić uwagę na to, iż w projektach B+R czy z działania 3.2 mogą pojawić się przesunięcia w termach realizacji, co negatywnie mogłoby rzutować na projekt złożony w ramach podziałania 3.5.3. Z uwagi na czas, w którym się znajdujemy we wdrażaniu obecnej perspektywy, na etapie realizacji projektów z poddziałania 3.5.3 pojawiać się będą przesłanki uniemożliwiające pewne zmiany w projekcie (np. gdy impreza odbywa się cyklicznie co 2 lata i nieobecność na zaplanowanej wiązać się może z brakiem możliwości uczestnictwa w kolejnej). Stąd też należy przeanalizować gotowość do uczestnictwa w zaplanowanych imprezach.

 

23. Ile imprez targowych może obejmować 1 wniosek o dofinansowanie – 1 imprezę targową czy może więcej imprez w różnych miejscach?

Jeden wniosek o dofinansowanie może obejmować udział w kilku imprezach targowych, musi to jednak nastąpić w określonym w dokumentacji konkursowej przedziale czasowym tj. po złożeniu wniosku w terminie realizacji projektu. Maksymalny termin realizacji projektu wyznacza zasada n+2 (czyli dwa lata od momentu podpisania umowy).

24. Jak jest rozumiane rozpoczęcie realizacji projektu w konkursie 3.5.3?

Rozpoczęcie realizacji projektu nie może nastąpić wcześniej niż po złożeniu wniosku o dofinansowanie, zgodnie z pkt. 5 podrozdziału 2.7.(Regulaminu konkursu). W przypadku rozpoczęcia przez Wnioskodawcę realizacji projektu przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, projekt nie kwalifikuje się do objęcia wsparciem. Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw; prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac. Należy zwrócić uwagę na to, że pomoc udzielana będzie wyłącznie w oparciu o rozporządzenie 651/2014 (nie będzie udzielana pomoc de minimis), stąd też każdy z Wnioskodawców będzie musiał dochować efektu zachęty.

 

25. Co oznacza, że projekt jest komplementarny pod względem przedmiotowym/geograficznym/funkcjonalnym/międzyfunduszowym w konkursie 3.5.3?

W przypadku wystąpienia komplementarności, należy stosowne informacje wskazać w pkt.B.6.1 wniosku aplikacyjnego. Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełnienia wniosku „Komplementarność to stan powstały na skutek podejmowanych, uzupełniających się wzajemnie działań/projektów, które są skierowane na osiągnięcie wspólnego lub takiego samego celu, który nie zostałby osiągnięty lub osiągnięty byłby w mniejszym stopniu w przypadku niewystępowania komplementarności. W ramach konkursu dopuszczalne są następujące rodzaje komplementarności:
- komplementarność przestrzenna (geograficzna) – projekty uzupełniające się są realizowane na tym samym obszarze lub geograficznie blisko siebie;
- komplementarność funkcjonalna – projekty uzupełniające się ukierunkowane są na osiągnięcie celu związanego z funkcją jaką projekty mają do spełnienia;
- komplementarność w obszarze problemowym – działania/projekty komplementarne mają postawione za cel rozwiązanie tego samego problemu w danym obszarze problemowym;
- komplementarność przedmiotowa (sektorowa) – projekty komplementarne oddziałują na ten sam sektor/branżę;
- komplementarność międzyfunduszowa – dotyczy projektów/przedsięwzięć względem siebie komplementarnych finansowanych z różnych funduszy np. EFRR i EFS.

Dodatkowo w uzasadnieniu komplementarności należy podać następujące informacje:
- czy projekt został zrealizowany/jest w trakcie realizacji;
- czy projekt jest/był realizowany ze środków własnych czy publicznych;
- kto realizował/realizuje projekt.

 

26. Czy promesa kredytowa jest załącznikiem obowiązkowym? Jakie dokumenty należy przedstawić, które potwierdzałyby finansowanie projektu?

Promesa kredytowa nie jest dokumentem obowiązkowym  na etapie aplikowania - prócz promesy, jako dokumenty potwierdzające wykazanie środków finansowych możliwe jest złożenie np.:
a) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualny na moment złożenia wniosku (przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia konkursu). W przypadku przedstawienia przez Wnioskodawcę potwierdzenia posiadania środków na rachunku bankowym w postaci wygenerowanego z systemu wyciągu z konta bankowego podmiotu wnioskującego, musi on zawierać klauzulę stwierdzającą że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów,
b) zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku lub o posiadanej zdolności kredytowej (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć nie starsze niż na dzień ogłoszenia konkursu). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank.
c) promesy kredytowej/promesy pożyczki wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową w rozumieniu Kodeksu Spółek Handlowych.

Aby spełnić warunek formalny, Wnioskodawca powinien dostarczyć co najmniej 1 dokument z powyższego katalogu.

 

27. Czy w przedmiotowym konkursie udzielana będzie pomoc de minimis:

W ramach konkursu udzielana będzie pomoc publiczna na podstawie art. 18 i 19 Rozporządzenia UE 651/2014 (Rozporządzenie z dnia 3 września 2015r.), a maksymalna wysokość dofinansowania wynosi do 50% dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Otrzymane w ramach konkursu dofinansowanie nie stanowi pomocy de minimis.

 

28. Czy po zakończeniu realizacji projektu obowiązuje konieczność udowodnienia zwiększenia poziomu handlu zagranicznego w firmie? Jeśli tak, to jakie dokumenty są wymagane?

Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej jednym ze wskaźników kluczowych rezultatu bezpośredniego, który Beneficjent powinien zrealizować dzięki projektowi jest Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji. Liczba kontraktów handlowych (umowy kupna-sprzedaży) podpisanych przez przedsiębiorstwa z partnerami z zagranicy w wyniku udzielonego wsparcia w zakresie umiędzynarodowienia działalności lub poprawy dostępu do rynków zagranicznych.  Dodatkowo, możliwe jest uznawanie zamówień wraz z fakturami, jako potwierdzenia zawarcia kontraktów handlowych - w przypadku, gdy w branży Beneficjenta nie są zawierane umowy kupna-sprzedaży, a także zliczanie poszczególnych zamówień/zleceń zawieranych przez przedstawiciela na podstawie umowy ramowej/przedstawicielstwa z danego rynku, o ile charakterystyka tego rynku uzasadnia takie podejście.

We wskaźniku możliwe jest ujęcie kontraktów osiągniętych na innych rynkach niż pierwotnie wskazane w strategii/planie działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa i wniosku  o dofinansowanie. Zastosowanie zaproponowanych powyżej dodatkowych rozwiązań musi wynikać ze zmiany strategii/planu działalności i wymaga każdorazowo zgody ze strony IOK po uzyskaniu uzasadnienia od Beneficjenta. We wskaźniku należy wykazać liczbę podpisanych kontraktów handlowych, w wyniku udzielonego wsparcia.

 

29. W kryteriach wyboru projektów pojawia się stwierdzenie „szacowane koszty wdrożenia opracowanej strategii eksportowej” w opisie strategii. O jakie rodzaje kosztów chodzi?

W pkt. B.15 wniosku aplikacyjnego Wnioskodawca przedstawia stan projektowany, w którym podaje szacowane koszty  wdrożenia opracowanej strategii eksportowej. Strategia/plan działalności międzynarodowej to określona koncepcja systemowego działania, polegająca na formułowaniu zbioru celów przedsiębiorstwa w zakresie rozwoju działalności gospodarczej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Wymogi dotyczące minimalnego zakresu obejmującego strategię/plan działalności międzynarodowej zostały określone w ppkt 2.1.1 niniejszego Regulaminu.

Do oszacowania Wnioskodawca może przyjąć wszelkie koszty, które przyczynią się do wdrożenia opracowanej strategii np. targów, koszty marketingu, reklamy, koszty związane z pozyskaniem klientów, koszty osobowe (nie tylko te wskazane we wniosku).

 

30. W kryterium: Wpływ projektu na rozwój ekonomiczno-społeczny regionu, jest możliwość zdobycia punktów za promocję produktów cechujących się innowacją technologiczną. Na jakiej podstawie będzie badana innowacyjność tych produktów promowanych na targach? Czy należy przedstawiać dokumenty potwierdzające innowacyjność tych produktów? Jeśli tak, to jakie?

W ramach konkursu nie ma obowiązku dołączenia dokumentów potwierdzających  innowacyjność produktów promowanych na targach, jednakże Wnioskodawca może taki dokument załączyć w systemie LSI jako dokument dodatkowy. Zapisy  dokumentacji aplikacyjnej nie  definiują wzoru/przykładu takiego dokumentu.

Jeśli w ramach przedsięwzięcia promowany produkt jest innowacyjny, Wnioskodawca zamieszcza stosowną  informację wraz z uzasadnieniem  we wniosku aplikacyjnym w pkt. B.22, za co na ocenie merytorycznej, prowadzonej przez eksperta zewnętrznego, otrzymać może dodatkowe punkty w ramach kryterium „Wpływ projektu na rozwój ekonomiczno – społeczny Regionu”.

 

31. Czy w ramach kodu 10.61, który znajduje się na liści kodów wykluczonych można ubiegać się o dofinansowanie?

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy projekt kwalifikuje się do wsparcia biorąc pod uwagę zapisy dokumentu pn. OPRACOWANIA DOTYCZĄCEGO RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI WYKLUCZONYCH Z MOŻLIWOŚCI UBIEGANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE W RAMACH PODDZIAŁANIA 3.5.3 (zamieszczony jest na stronie ŚCP pod ogłoszeniem o Konkursie). Zgodnie z tym załącznikiem kod PKD 10.61.Z to kod wykluczony, co oznacza że pomoc nie może być udzielona na działalność w tym zakresie. Jednocześnie informuję, że kwestia wpisywania się projektu w sektory wykluczone badany jest także przez ekspertów zewnętrznych w trakcie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku aplikacyjnego (m.in. na podstawie pkt. B.4, opisu projektu, analizy technicznej, specyficznej oraz pozostałych zapisów wniosku aplikacyjnego i załączników).

Należy wziąć pod uwagę, że:
„Przetwarzanie produktów rolnych oznacza czynności wykonywane na produkcie rolnym, w wyniku których powstaje produkt będący również produktem rolnym, z wyjątkiem czynności wykonywanych w gospodarstwach, niezbędnych do przygotowania produktów zwierzęcych lub roślinnych do pierwszej sprzedaży.
Wprowadzanie do obrotu produktów rolnych oznacza posiadanie lub wystawianie produktu w celu sprzedaży, oferowanie go na sprzedaż, dostawę lub każdy inny sposób wprowadzania produktu na rynek, z wyjątkiem jego pierwszej sprzedaży przez producenta podstawowego na rzecz podmiotów zajmujących się odsprzedażą lub przetwórstwem i czynności przygotowujących produkt do pierwszej sprzedaży; sprzedaż produktu przez producenta podstawowego konsumentowi końcowemu uznaje się za wprowadzanie do obrotu, jeśli następuje w odpowiednio wydzielonym do tego celu miejscu.
Za przetwarzanie lub wprowadzanie do obrotu nie można w tym względzie uznać czynności wykonywanych w gospodarstwach jako niezbędny element przygotowania produktu do pierwszej sprzedaży, takich jak zbiór, koszenie czy młócka zbóż, pakowanie jaj, ani też pierwszej sprzedaży na rzecz podmiotów zajmujących się odsprzedażą lub przetwórstwem”.
Zgodnie z tymi zapisami, wykluczone ze wsparcia jest wprowadzenie do sprzedaży produktu pierwotnego, w żadnym stopniu nieprzetworzonego. Na przykład kwalifikująca do wsparcia jest sprzedaż mąki, która powstaje po przetworzeniu ziarna, stanowiącego w tym przypadku produkt pierwotny.

32. Czy  w projekcie można planować udział w targach wyłącznie jako wystawca?

Informuję, że zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu „Wsparcie Wnioskodawcy zostanie udzielone w przypadku, kiedy będzie uczestniczyć w imprezie targowej/wystawienniczej w charakterze wystawcy”.  Ponadto zgodnie z załącznikiem nr 7 do Umowy o dofinansowanie kwalifikowalne są m.in.:
podróże służbowe (bezpośrednia podróż do miejsca docelowego i zakwaterowanie):
a) zakwaterowanie maksymalnie czterech przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawy oraz w okresie trwania przedsięwzięcia,
b) transport lotniczy, kolejowy, drogowy, morski przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych.

Ponadto warunkiem otrzymania wsparcia, jest przedstawienie strategii/planu działalności Międzynarodowej, która określać ma mechanizmy wprowadzenia usługi/produktu podlegającej/podlegającego umiędzynarodowieniu na docelowy rynek zagraniczny.  Biorąc pod uwagę powyższe nie jest możliwe otrzymanie dofinansowania na udział w targach jako gość/odwiedzający z uwagi na fakt, że nie zostałyby spełnione podstawowe założenia do konkursu.

W ramach konkursu nie będą wspierane misje.

 

33. Co dokładnie oznacza zasada „Wnioskodawca ubiegający się o wsparcie jest zobligowany do stosowania zasady n+2, co oznacza, że od chwili podpisania umowy o dofinansowanie Beneficjent musi zrealizować projekt ujęty we wniosku o dofinansowanie w ciągu 2 lat.”

 Zasada n+2 oznacza, że Wnioskodawca ubiegający się o wsparcie jest zobligowany do tego, że od chwili podpisania umowy o dofinansowanie musi zrealizować projekt ujęty we wniosku o dofinansowanie w ciągu 2 lat. W szczególnych przypadkach (tj. projektów skomplikowanych, których realizacja nie jest możliwa w zakładanym okresie) istnieje możliwość odstąpienia od powyższych reguł w oparciu o zgodę IOK wyrażoną na wniosek złożony przez Beneficjenta w terminie i na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie. Powyższe musi uwzględniać maksymalny termin realizacji projektu wyznaczony na dzień 31 grudnia 2023 r.

W związku z powyższym jeżeli umowa o dofinansowanie zostanie podpisana 31 marca 2020r. to Beneficjent musi zrealizować projekt najpóźniej do dnia 30 marca 2022r. (oczywiście projekt może zostać zrealizowany wcześniej i/lub zgodnie z terminem wskazanym we wniosku o dofinansowanie).

W sytuacji gdy Beneficjent realizujący projekt nie ma możliwości jego zakończenia w planowanym terminie (zgodnie z zasadą n+2), wówczas może wystąpić do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości z wnioskiem o wyrażenie zgody na wydłużenie terminu realizacji. Ponadto informuję, że zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2023r.

 

34. Czy usługi doradcze można zakupić jedynie w odniesieniu do tych zagranicznych rynków docelowych, na których będą miały miejsce targi, na których wnioskodawca się wystawi?

 Czy to oznacza, że usługi doradcze można zakupić jedynie w odniesieniu do tych zagranicznych rynków docelowych, na których będą miały miejsce targi, na których wnioskodawca się wystawi?

 Przykładowo: wnioskodawca planuje 2 rynki docelowe w projekcie: Niemcy, Francja. Wnioskodawca weźmie udział jako wystawca w targach organizowanych tylko na terenie  Niemiec, ale podczas tych targów będzie pozyskiwał kontakty zarówno z kontrahentami z Niemiec, jak i z kontrahentami z Francji, którzy również w targach niemieckich uczestniczą.

 Czy w takiej sytuacji wnioskodawca może jako koszty kwalifikowalne zaplanować:

-zakup usług doradczych dotyczące wyszukiwania i doboru partnerów handlowych z Francji?

-zakup usług doradczych dotyczących badania marketingowego rynku Francji?

 

Informuję, że Wnioskodawca planując 2 rynki docelowe w Niemczech i we Francji ma możliwość uczestnictwa w targach organizowanych na terenie Niemiec, a podczas tych targów  pozyskać kontrakty zarówno z kontrahentami z Niemiec jak i z Francji. Ponadto informuję, że Wnioskodawca ma możliwość uczestnictwa w targach na rynku zagranicznym w kraju w ramach, którego nie planuje szukać potencjalnych odbiorców.
Informacje dotyczące potencjalnych odbiorców Wnioskodawca musi zawrzeć w strategii/planie działalności międzynarodowej, która powinna zawierać następujące elementy:
a) analizę i wskazanie priorytetowego rynku/priorytetowych rynków docelowych działalności eksportowej Wnioskodawcy, pod kątem produktów lub usług, których dotyczy projekt (analiza słabych i mocnych stron),
b) opis wyznaczonych celów,
c) szacowane koszty wdrożenia opracowanej strategii eksportowej,
d) mechanizmy wprowadzenia usługi/produktu podlegającej/podlegającego umiędzynarodowieniu na docelowy rynek zagraniczny.
W związku z powyższym Wnioskodawca ma możliwość kwalifikowania kosztów  takich jak np.: zakup usług doradczych związanych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach docelowych oraz zakup usług doradczych dotyczących badania marketingowego rynku w tym przypadku np. z Francji o ile przedmiotowe koszty będą spełniały warunki określone w kwalifikowalności wydatków będących załącznikiem nr 7 do wzoru umowy  o dofinansowanie.

 

35. Punkt B.22. Efekty projektu, rubryka „Czy w ramach przedsięwzięcia promowany będzie produkt/ usługa cechujący/ cechująca się innowacyjnością technologiczną co najmniej w skali kraju?”. Jak udowodnić skalę innowacyjności? Czy wystarczą patenty krajowe i międzynarodowe? Czy zwykły opis ze wskazaniem numeru patentu?

 Jeżeli Wnioskodawca w punkcie B.22. chce wykazać, że ramach przedsięwzięcia promowany będzie produkt/ usługa cechujący/cechująca się innowacyjnością technologiczną co najmniej w skali kraju, powinien umożliwić weryfikację tego faktu ekspertowi zewnętrznemu w możliwie najbardziej wiarygodny sposób – zarówno poprzez opis wskazany we wniosku, jak i załączniki, które mogą być pomocne w ocenie. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie przewidziało obowiązkowego załącznika, w związku z powyższym Wnioskodawca ma w tym zakresie dowolność.

 

36. Punkt C.2.3. Koszty niekwalifikowalne (bez ryczałtów). Firma planuje w projekcie jedynie targi zagraniczne, gdzie faktury będą walutowe, netto=brutto. Czy zostawić tą tabelę pustą? Czy przyjąć polską stawkę VAT?

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca w punkcie C.2.3. wskazuje podatek VAT jedynie „w sytuacji gdy zostanie poniesiony”. W takim przypadku, prosimy aby w piśmie przewodnim do wniosku wyjaśnić powód niewskazania podatku VAT. Będzie to ułatwienie zarówno dla Państwa (w ewentualnym piśmie dotyczącym uzupełnienia/poprawy nie pojawi się prośba o wyjaśnienie tego faktu), jak i dla pracownika oceniającego Państwa wniosek (nie będzie konieczności potwierdzania powodu braku wskazania podatku VAT); W przypadku gdy wartość wydatków kwalifikowalnych netto = brutto (całkowita wartość wydatku wpisana zostanie w wydatkach kwalifikowalnych w pkt. C.2.2), Wnioskodawca nie uzupełnia tabeli w pkt. C.2.3.

 

37. Co oznacza, że „jesteśmy na rynku” ?

Za „obecność na rynku” należy uważać w świetle konkursu stałą obecność, prowadzenie sprzedaży czy świadczenie usług. Po udziale w targach o charakterze międzynarodowym należy wykazać we wskaźnikach podpisanie kontraktu, który będzie świadczył o wejściu na nowy rynek. Może odbyć się to, biorąc pod uwagę dwie możliwości:
- w przypadku, kiedy w ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie wprowadzał już istniejący w przedsiębiorstwie produkt lub usługę, koniecznym będzie, aby realizując wskaźnik „Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji”, podpisał kontrakt z kontrahentem, z którym dotychczas nie współpracował (nie ma zwartych kontraktów);
- w przypadku wprowadzenia nowego produktu/usługi  w ramach realizacji projektu, dopuszczalne jest natomiast, aby Wnioskodawca realizując wskaźnik „Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji”, zawarł kontrakt z kontrahentem, z którym już wcześniej współpracował (miał zawarty kontrakt);
Należy również wziąć pod uwagę fakt, że udział w targach, wejście na nowy rynek, podpisanie kontraktu wynikać musi z posiadanej strategii/planu rozwoju działalności międzynarodowej (której opis Wnioskodawca ma obowiązek wskazać w formularzu wniosku o dofinansowanie). Ponadto informuję, że o dofinansowanie w ramach tego konkursu może ubiegać się tylko i wyłącznie producent lub usługodawca. Za producenta należy rozumieć przedsiębiorstwo produkujące produkt, dystrybutorzy i firmy pośredniczące w sprzedaży nie wpisują się w tą kategorię.

 

38. Proszę o informację czy koszty dojazdu samochodem służbowym na lotnisko z siedziby firmy oraz z lotniska do miejsca noclegu są kwalifikowane? Wiem, że codzienny dojazd z hotelu na targi nie jest kwalifikowany. Planuje udział też w drugich targach, gdzie dojazd będzie samochodem z siedziby firmy do Niemiec. Jak udokumentować taki koszt – faktura za paliwo?

 Informuję, że koszty dojazdu samochodem służbowym na lotnisko z siedziby firmy oraz z lotniska do miejsca noclegu są  kwalifikowalne. Należy jednak mieć na uwadze, iż koszty dojazdu rozliczane będą zgodnie z Wytycznymi  (w szczególności mając na uwadze rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności). Odnośnie zapytania dotyczącego dojazdu samochodem na targi do Niemiec, Wnioskodawca nie doprecyzował czy dojazd będzie samochodem prywatnym, czy służbowym, a może wynajętym. Należy jednak wziąć pod uwagę, że koszty dojazdu samochodem służbowym rozliczane będą zgodnie z Wytycznymi  (w szczególności mając na uwadze rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności). Natomiast dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku może być faktura.

 

39. Proszę o informację czy aby otrzymać punkty zgodnie z zasadą dodatkowości funduszy strukturalnych wystarczy wystąpić o niższy o co najmniej 5 punktów od maksymalnego poziom dofinansowania. W przypadku projektu 3.5.3 jest to poziom 50% a zejście do 45% pozwoli nam uzyskać 2 punkty przy ocenie merytorycznej. Czy jeżeli projekt przewiduje wydatki na powierzchnię wystawienniczą i na zabudowę na poziomie 460 tysięcy złotych na przestrzeni dwóch lat i wszystkie te koszty są zaliczane do kwalifikowanych to 45%  dofinansowania do poniesionych kosztów kwalifikowanych daje nam dofinansowanie na poziomie 207000,00 zł liczone jako 45% z kwoty 460000,00 zł i kwota dofinansowania ulega ograniczeniu do kwoty limitu 200000,00 zł. Czy takie założenia pozwalają na otrzymanie 2 punktów zgodnie z zasadą dodatkowości funduszy strukturalnych. Czy koszty kwalifikowane powinniśmy ograniczyć w tym przypadku do kwoty 400000,00 zł i wystąpić o dofinansowanie na poziomie 180000,00 zł co stanowi 45% z kwoty 200000,00 zł. aby otrzymać dodatkowe 2 punkty za dodatkowość funduszy strukturalnych. Proszę o pilną informację jak należy postąpić w tym przypadku aby otrzymać punkty za zastosowanie się do zasady dodatkowości funduszy strukturalnych.

W odpowiedzi na pytanie, informuję, że zgodnie z zapisami kryterium pn. Zasada dodatkowości funduszy strukturalnych: ”Premiowane będą projekty, w których procent dofinansowania jest niższy od maksymalnego przewidzianego w danym rozporządzeniu o co najmniej 5 punktów %. Przy ocenie pod uwagę brane będą wyłącznie wydatki kwalifikowalne wskazane we wniosku o dofinansowanie.” Należy wziąć pod uwagę, że sytuacja, w której obniżenie wartości dofinansowania wymusza na Wnioskodawcy przekroczenie maksymalnego poziomu dofinansowania określonego w Regulaminu Konkursu, nie wpisuje się w powyższe zapisy. O zasadzie dodatkowości funduszy strukturalnych może być mowa jedynie w sytuacji, kiedy Wnioskodawca, samodzielnie i świadomie dokonuje obniżenia wartości dofinansowania (o co najmniej 5 punktów %) w sytuacji, kiedy miałaby możliwość aplikowania o maksymalny przewidziany w danym rozporządzeniu procent.

Ponadto należy pamiętać, że Wnioskodawca nie powinien „sztucznie” obniżać wartości wydatków kwalifikowalnych. Wszystkie wydatki niezbędne do realizacji projektu powinny zostać ujęte we wniosku (na etapie oceny merytorycznej eksperci będą oceniali czy projekt jest możliwy do realizacji biorąc pod uwagę zaplanowane w nim wydatki), wskazując stosowną wartość wydatków kwalifikowalnych. W przypadku przekroczenia maksymalnej wartości dofinansowania Wnioskodawca będzie miał obowiązek ją zmniejszyć, do maksymalnej kwoty, wskazanej w Regulaminie Konkursu (200 000,00 PLN). W takim przypadku, system sam dokona przeliczenia procentu dofinansowania. Dopiero po wykonaniu tej czynności, Wnioskodawca może dokonać obniżenia przeliczonego wcześniej przez system procentu dofinansowania, o 5 punktów procentowych, aby eksperci mogli uznać kryterium pn. Zasada dodatkowości funduszy strukturalnych za spełnione, oraz przydzielić punkty.

 

40. Mam pytania dotyczące obowiązkowych załączników dla aktualnego konkursu w poddziałaniu 3.5.3.:

  • Czy załączniki powinny być podbite za zgodność z oryginałem?
  • Gdzie można znaleźć wzór załącznika 6 i 7 (formularz pomocy publicznej i oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej)?
  • Załącznik numer 5 (potwierdzenie środków na finansowanie projektu) powinien opiewać co najmniej na kwotę wydatków kwalifikowalnych, całość projektu, czy jeszcze inaczej?

 

W odpowiedzi na przedstawione pytania informuję, że:
- Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie - dokumenty elektroniczne przedstawiane w ramach LSI 2014, jako załączniki do wniosków o płatność lub innych formularzy składanych poprzez LSI 2014, muszą stanowić oryginały dokumentów elektronicznych lub odwzorowanie cyfrowe (skany) oryginałów dokumentów sporządzonych w wersji papierowej. Niedopuszczalne jest przedstawianie odwzorowania cyfrowego (skanu) kopii dokumentów;
- Wzory formularzy nr 6 i 7 dostępne są pod ogłoszeniem o konkursie, w dokumentacji konkursowej: https://scp-slask.pl/lsi/nabor/425 -> załączniki do wniosku o dofinansowanie;
- Dokumentacja konkursowa nie precyzuje na jaką kwotę Wnioskodawca powinien wykazać wkład własny. Złożona dokumentacja powinna potwierdzić, iż Wnioskodawca posiada środki finansowe umożliwiające zrealizowanie projektu  objętego wnioskiem o dofinansowanie. Należy jednak pamiętać, że ekspert na etapie oceny merytorycznej weryfikuje projekt m.in. w oparciu o kryterium merytoryczne pn.: „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”. W kryterium tym weryfikowane będzie m.in. czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie dołączonych dokumentów finansowych, dodatkowych załączników potwierdzających finansowanie projektu, opisu wniosku o dofinansowanie (w szczególności założenia do prognoz finansowych oraz prognozy finansowe). Ponadto należy pamiętać, że Wnioskodawca zobowiązany jest do udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu. Wykazanie środków finansowych możliwe jest w przedmiotowym konkursie poprzez załączenie:
- wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualny na moment złożenia wniosku (przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia konkursu). W przypadku przedstawienia przez Wnioskodawcę potwierdzenia posiadania środków na rachunku bankowym w postaci wygenerowanego z systemu wyciągu z konta bankowego podmiotu wnioskującego, musi on zawierać klauzulę stwierdzającą że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów,
- zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku lub o posiadanej zdolności kredytowej (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć nie starsze niż na dzień ogłoszenia konkursu). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank.
- promesy kredytowej/promesy pożyczki wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową w rozumieniu Kodeksu Spółek Handlowych.

Powyższe dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty. Pozostałe dokumenty potwierdzające posiadanie środków własnych, niewpisujące się w powyższy katalog, stanowić będą dodatkowy załącznik.

 

41. Mam pytania dotyczące konkursu w poddziałaniu 3.5.3 na internacjonalizację.

  • Jaką metodologię najlepiej przyjąć przy szacowaniu wydatków w ramach kosztu noclegów? Czy porównanie np. 4 podobnych standardem usług noclegowych w dniach targów i przyjęcie średniej ceny noclegu będzie odpowiednie?
  • W jaki sposób szacować koszt podróży na miejsce targów samochodem służbowym? Czy wystarczy oszacować koszt benzyny na podstawie odległości? Czy płatne fragmenty autostrad mogą być wtedy zaliczone do kosztów podróży?
  • Czy w wypadku wycen w walucie innej niż pln i euro, należy przeliczać po średnim kursie NBP bezpośrednio z waluty na złoty z zaznaczeniem kursu i dnia?

 

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że:
- Szacowanie kosztów zawieranych w projekcie powinno odbywać się na zasadach ogólnych, tj. na podstawie dostępnych danych, danych archiwalnych, lub danych rzeczywistych. Dane, na podstawie których oszacowano koszty, powinny zostać zarchiwizowane, aby istniała możliwość ich przedłożenia na każdym etapie oceny wniosku. Należy również pamiętać, że ekspert na etapie oceny merytorycznej ma możliwość korekty nieuzasadnionych lub zawyżonych wydatków do 30% - korekta w wartości wyższej oznacza niespełnienie kryterium. Ponadto informuję, że koszty zakwaterowania, przejazd i transport eksponatów mogą dotyczyć również udziału w targach odbywających się na terenie Polski o ile są to targi o charakterze międzynarodowym i ich poniesienie jest zasadne. Należy pamiętać, iż  za kwalifikowalne ostatecznie uznane zostaną wydatki rzeczywiście poniesione do limitu wskazanego we wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie informuję, że istnieje możliwość w uzasadnionych przypadkach, po wyrażeniu zgodny przez ŚCP, na przesunięcia kwot wydatków kwalifikowalnych pomiędzy poszczególnymi wydatkami. Zaproponowany w zapytaniu sposób szacowania wartości wydatku związanego z kosztem noclegu, polegający na porównaniu np. 4 podobnych standardem usług noclegowych w dniach odbywania się targów i przyjęcie średniej ceny noclegu jest odpowiedni.
- Kosztem kwalifikowalnym w tym przypadku jest transport lotniczy, kolejowy, drogowy, morski przedstawicieli uczestniczących w targach/imprezach wystawienniczych. Natomiast samochód prywatny używany do celów służbowych (zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.). W pozostałych przypadkach zgodnie z wytycznymi (w szczególności mając na względzie rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności). Szacowanie kosztów zakupu paliwa w oparciu o odległość pomiędzy punktem początkowym i końcowym podróży oraz kosztów związanych z przejazdem przez odcinki płatne dróg i autostrad byłoby wystarczające do określenia wartości kosztów transportu drogowego na miejsce odbywania się targów z wykorzystaniem samochodu służbowego.
- Do obliczeń międzywalutowych należy przyjąć średni kurs waluty publikowany przez NBP, z zaznaczeniem kursu i dnia. Warto w metodologii wyliczenia wydatku w polu nr 12 w pkt C.2.2 podać informację jaki kurs został zastosowany.

 

42. W związku z konkursem  RPSL.03.05.03-IP.01-24-019/19 mamy następujące pytania:

  • Czy za koszty kwalifikowane ostatecznie uznane zostanie ponoszenie opłaty targowej i innych kosztów uczestnictwa w tych targach nie bezpośrednio u organizatora – gdyż często nie przewiduje on takiej możliwości? Wówczas zajmuje się tym wskazany przez organizatora przedstawiciel.
  • Czy kwalifikowalne są materiały promocyjne, katalogi itd.?
  • Czy jako element zabudowy stoiska kwalifikowalny byłby ekran np. LCD, wmontowany w jego ściankę, na którym podczas targów „w tle” byłby prezentowany proces wytwarzania produktu będącego przedmiotem targowej oferty firmy?

- Dopuszczamy możliwość kwalifikowania kosztów wynajmu powierzchni wystawienniczej od pośrednika jedynie w przypadku, kiedy organizator sam nie wynajmuje  powierzchni, a zleca taką usługę pośrednikowi. W takim przypadku Wnioskodawca jest zmuszony do skorzystania z usług pośrednika, Należy wtedy jednak stosować zasady związane z rozeznaniem rynku lub zasadą konkurencyjności, chyba że organizator targów wyznaczył tylko jednego swojego przedstawiciele na terenie kraju;
- Zgodnie z Kwalifikowalnością wydatków, będącą Załącznikiem nr 7 do Wzoru umowy o dofinansowanie (dostępnego pod ogłoszeniem o Konkursie) „koszty przygotowania oraz dystrybucji materiałów informacyjno-promocyjnych innych niż stanowiące koszty reklamy w mediach targowych”, stanowią wydatki niekwalifikowalne;
- Zgodnie z Kwalifikowalnością wydatków, będącą Załącznikiem nr 7 do Wzoru umowy o dofinansowanie (dostępnego pod ogłoszeniem o Konkursie) „projekt zabudowy stoiska oraz zabudowa stoiska nie mogą zostać ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Beneficjenta” – jest to jeden z warunków kwalifikowalności dla wydatków ponoszonych na podstawie art. 19 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014; Jeżeli ekran LCD stanowiłby element zabudowy stoiska to mógłby być uznany za kwalifikowalny, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w ww. Załączniku nr 7

 

43. Czy wnioskodawca może dodać Strategię w formie załącznika do wniosku  o dofinansowanie?, Czy dołączenie Strategii w formie załącznika do wniosku będzie lepiej widziane niż tylko jej opisanie we wniosku?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że Wnioskodawca nie ma obowiązku załączania dokumentu pn. Strategia internacjonalizacji do dokumentacji konkursowej. Oczywiście istnieje możliwość dołączenia strategii w formie załącznika dodatkowego. Natomiast we wniosku o dofinansowanie należy wyraźnie odwołać się do posiadanego już dokumentu. Należy pamiętać aby zapisy wniosku były spójne ze strategią. Należy pamiętać również, że ekspert na etapie oceny merytorycznej może również zapytać o elementy lub całość dokumentu i poprosić go do wglądu lub o wyjaśnienia niektórych kwestii.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś